The jewel
DIRECTOR: Andrea Molaioli
ACTORS:
GENERE: Drammatico
DURATA: 110 min
Riassumere la storia del film non è facile.
In poche parole è il ripercorrere negli anni le malefatte Financial company, the "Leda" in the film, "Parmalat" in reality, until the fall of his empire based on nothing, or on false accounting. A false clear that, however, was more convenient by many do not check until it was impossible not to.
Making a film about the financial histories of the crack is not easy and there were good so far only the Americans. This time I have to say that we have managed the Italians. And thanks to Molaioli, which is a film that knows how to do. And this proves it.
But in all honesty confess that if I had not known that the director is Italian I would have thought that the film was American. Even the dialogues are so clear that seem dubbed.
italianity Clue of the film are the setting of the city and the yield in a very Italian characters where you have to dig in, but not too deep. And this is good because otherwise he would certainly have weighed down a story that constantly need to rush and light not to depress the attention. The risk of getting bogged down in dialogue or too ideological and political analysis there would be. Molaioli but avoids it well.
In the story stands out the obvious stupidity of leaders unable to disengage from mental patterns that have been built over the years and that repeat endlessly and unwillingness to listen i giovani e dar loro spazio in azienda.
Fa impressione la cattiveria che Toni Servillo getta nel personaggio del ragionier Botta. Una cattiveria a tratti frenata, perché si ha la sensazione che Servillo ve ne avrebbe potuta metter ancor di più.
Si creano adeguate scene di sesso e ed una vena di perversione masochista della giovane Laura Aliprandi ( Sarah Felberbaum ) sottomessasi al ragionier Botta, che sviluppano un’interessante storia secondaria all’interno del film che bene si inserisce nella necessità di alleggerire un plot che rischiava ad ogni momento di diventar pesante.
E’ un bel film non c’è che dire, se ovviamente si apprezza il filone del cinema impegnato.
E’ un cinema d’impegno che assume in sottofondo i toni del noir e del thriller: tinte scure, toni cupi, rumori smorzati ed ovattati che condiscono bene una storia vera per farla cinematografica.
Un film da vedere, perché dopo anni si può ritornare finalmente in sala a parlare dei mali di questa società con toni veri senza perdere di vista l’obiettivo numero uno del cinema: l’entertainment .
Peccato per il titolo: Il gioiellino , così debole che proprio non incuriosisce neanche a little 'to go see this movie.
Three stars.
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